#PortretIStyl
W ramach naszego nowego projektu „Portret i styl”, będziemy prezentować Państwu sylwetki osób związanych z fotografią.
Dziś przedstawiamy Louisa Daguerre’a.
******
Louis Jacques Mandé Daguerre
🔶 170 lat temu, 10 lipca 1851 r., zmarł Louis Jacques Mandé Daguerre – malarz i scenograf. Należy do pionierów fotografii, obok Williama Foxa Talbota i Josepha Nicéphore’a Niépce’a. Od nazwiska Daguerre’a pochodzi nazwa techniki pozwalającej na zrobienie jednej odbitki o dużej rozdzielczości na metalowej płytce.
🔶 Urodził się 18 listopada 1787 r. Rozgłos zyskał w 1822 r., kiedy to wraz z malarzem Charlesem-Marie-Boutonem wykonali dioramę. Umieszczona w sali na 350 osób, gdzie odbywały się specjalne pokazy. Publiczność mogła podziwiać monumentalne iluzjonistyczne obrazy namalowane na półprzezroczystym perkalu, dzięki czemu zmieniały się one wraz ze zmianą padającego na nie światła.
🔶 Największą jednak sławą okrył Daguerre’a wynalazek, który zawdzięcza odkryciom Josepha Nicéphore’a Niépce’a. Początki ich współpracy sięgają 1826 r. W 1829 r. podpisują umowę dotyczącą ulepszenia heliografii, techniki naświetlania i utrwalania obrazu, nad którą przez lata pracował Niépce. Po jego śmierci w 1833 r. Daguerre kontynuuje prace. W 1835 r. udaje mu się skrócić czas naświetlania i jednocześnie skuteczne utrwalić obraz, by nie znikał on pod wpływem światła. Odkrycie zostaje zaprezentowane Akademii Nauk przez Françoisa Arago w styczniu1839 r.; w marcu 1839 r. wybucha pożar, który niszczy budynek z dioramą Daguerre’a, co, jak chcą niektórzy współcześni autorzy, ma wpływ na decyzję rządu francuskiego, który w sierpniu 1839 r. kupuje od wynalazcy patent z myślą „by bezinteresownie obdarzyć nim cały świat”. Daguerre otrzymuje od rządu francuskiego 6000 franków dożywotniej renty, a syn – Niépce’a 4000.
🔶 Dagerotyp szybko się rozprzestrzenił, z wyjątkiem Anglii, gdzie Daguerre także opatentował swój proces, zanim sprzedał go rządowi francuskiemu. W 1839 r. ukazuje się książka, w której Daguerre opisuje technikę dagerotypii. Jej tłumaczenie po polsku ukazuje się w 1840 r. w Poznaniu nakładem braci Szerków pod tytułem „Daguereotyp i dijorama, czyli dokładny i autentyczny opis postępowania i aparatu mojego, do utrwalenia obrazów ciemnicy optycznej (camera obscura) przytem o rodzaju i sposobie malowania i oświetlenia w Dijoramie”.
🔶 Daguerre nie porzucił realizacji iluzjonistycznych obrazów. W 1842 r. wykonał dioramę, która została zainstalowana w kościele w Bry-sur-Marne, dając złudzenie, że mała świątynia jest gotycką katedrą. Najbardziej widowiskowe wrażenia odnosiło się, gdy słońce nagle wychodziło zza chmur, sprawiając, że obraz ożywał. Jako że uwaga wiernych nader często skupiała się na tych niezwykłych wrażeniach, odciągając uwagę od mszy, obraz w końcu został zasłonięty kotarą. Diorama przetrwała do dnia dzisiejszego. W 2013 r., po latach prac renowacyjnych, które rozpoczęły się w 2007 r., została udostępniona zwiedzającym.
🔶 W 2010 r. dagerotyp z 1839 r., z podpisem Daguerre’a, został sprzedany na aukcji w Wiedniu za 732 tys. euro.
🔶 Nazwisko Daguerre’a widnieje na belce biegnącej dookoła pierwszego piętra wieży Eiffla. Zgodnie z zamierzeniem jej budowniczego upamiętniono na niej 72 francuskich naukowców, inżynierów i przemysłowców, żyjących – jak zauważa architekt i historyk Bertrand Lemoine – w latach 1789-1889, których nazwiska były nie dłuższe niż 12 liter. Nie ma wśród nich kobiet.
******
“Portret i styl” – informacje o projekcie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
#PortretIStyl