W ramach naszego nowego projektu „Portret i styl”, będziemy prezentować Państwu sylwetki osób związanych z fotografią. Dziś przedstawiamy Alfreda Stieglitza.
🔶 75 lat temu, 13 lipca 1946 r., zmarł Alfred Stieglitz – amerykański fotografik, przedstawiciel piktorializmu, propagator fotografii jako niezależnej dziedziny sztuki.
🔶 Urodził się 1 stycznia 1864 r. w Hoboken. Był dzieckiem emigrantów żydowsko-niemieckich. W 1871 r. rodzina Stieglitza przeprowadza się na Manhattan, a w 1881 r. do Niemiec. Rok później Stieglitz rozpoczyna studia w Berlinie, gdzie kształci się pod kierunkiem sławnego fotochemika Hermanna Vogla, założyciela Berlińskiego Stowarzyszenia Fotograficznego oraz wydawcy magazynu „Wiadomości Fotograficzne”, jednego z pierwszych czasopism fotograficznych na świecie. W 1887 r. Stieglitz zdobywa pierwszą i drugą nagrodę w konkursie „Wakacyjna praca” brytyjskiego czasopisma „Amateur Photographer”. W 1890 r. wraca do Nowego Jorku.
🔶 W latach 1893-1896 jest redaktorem magazynu „American Amateur Photographer”, a w 1897 r. zostaje redaktorem naczelnym „Camera Notes”, czasopisma wydawanego przez The Camera Club of New York. W 1902 r., po rezygnacji z funkcji szefa redakcji, wymuszonej przez członków Klubu, zakłada stowarzyszenie Foto-Secesja. Skupia ono fotografów, którzy kierują uwagę na artystyczne walory fotografii, stosując rozmycia, nieostrości, światłocienie, zbliżając się do malarstwa i grafiki. W 1903 r. Stieglitz zaczyna wydawać kwartalnik „Camera Work”. Do 1917 r., kiedy to zaprzestano jego wydawania, ukazało się 50 numerów pisma.
🔶 W 1905 r. Stieglitz otwiera Little Galleries of the Photo-Secession, wkrótce znaną pod nazwą „291”, od numeru domu przy Piątej Alei, gdzie się mieściła. Początkowo promuje ona fotografów zrzeszonych w stowarzyszeniu, a od 1909 r. również malarzy, rzeźbiarzy i grafików. Tu pokazywane są po raz pierwszy w USA prace Henriego Matisse’a, Henriego Toulouse-Lautreca, Paula Cézanne’a i Pabla Picassa. W 1907 r. Stieglitz wykonuje fotografię „Dolny pokład”, którą zachwycił się Picasso. W 1910 r. Stieglitza docenia prestiżowa Albright Gallery w Buffalo, powierzając mu przygotowanie wystawy o sztuce fotografii. Prezentuje na niej około 600 zdjęć piktorialistów. Stopniowo zwraca się w kierunku modernizmu i fotografii czystej, bezpośredniej (straight photograpy). Najważniejsi członkowie Photo-Secession odsuwają się od niego, aż w końcu, w 1917 r. galeria „291” zostaje zamknięta.
🔶 W 1916 r. 52-letni Stieglitz poznaje 29-letnią malarkę Georgię O’Keeffe, w której zakochuje się. Para bierze ślub w 1924 r., po uzyskaniu przez Stieglitza rozwodu z pierwszą żoną, Emmeline Obermeyer. Alfred portretuje Georgię z zamysłem stworzenia portretu złożonego. Cykl, który tworzy do 1937 r., kiedy to ze względów zdrowotnych przestaje fotografować, składa się z około 300 zdjęć. Georgia O’Keeffe, zwana też „amerykańskim Picasso w spódnicy”, należy do pierwszych amerykańskich artystów abstrakcjonistów. W 1946 r. MoMA po raz pierwszy w swojej historii organizuje wystawę retrospektywną kobiecie. Jest nią właśnie Georgia O’Keeffe.
🔶 W 1922 r. Stieglitz postanawia fotografować chmury, oburzony komentarzem powieściopisarza i krytyka Waldo Franka, który zasugerował, że siła fotografii Stieglitza tkwi w znaczeniu osób, które fotografował. W ten sposób chce pokazać, że jego sukces nie był związany z tematyką fotografii: „z wyjątkowymi drzewami, twarzami, wnętrzami, szczególnymi przywilejami”. Chmury są dla wszystkich. Swój pomysł komentuje tak: „Chciałem sfotografować chmury, aby dowiedzieć się, czego nauczyłem się przez czterdzieści lat o fotografii. Moim celem jest robić takie fotografie, aby ktoś, kto raz na nie spojrzał, nigdy o nich nie zapomniał, mimo iż nie wie, co przedstawiają”. W ten sposób powstaje cykl „Equivalents”, złożony z 350 fotografii. Stieglitz tworzy go do 1934 r. Z rozmysłem koncentruje się na formie, przekonany, że to właśnie ona, a nie temat, jest kluczowym nośnikiem emocji.
🔶 W latach 1925–1929 prowadzi The Intimate Gallery, a następnie od 1929 do 1946 r. An American Place, organizując wystawy europejskich modernistów oraz amerykańskich artystów awangardowych.
🔶 Alfred Stieglitz: „Fotografia zafascynowała mnie, najpierw jako zabawka, potem jako pasja, a potem jako obsesja.”
https://muzeumskierniewic.pl/aktualnosci/portret-i-styl-informacje-o-projekcie/
Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z programu 'Edukacja Kulturalna’