Konkurs plastyczny „Moja Przygoda w Muzeum” 2021
Pomyśl, co jest dla ciebie ważne, o czym chciałbyś opowiedzieć, co skomentować i pokaż to na swoim obrazie, inspirując się stylem Jeana-Michela Basquiata lub Cy’a Twombly’ego.
Dziś przybliżamy sylwetkę Cy’a Twombly’ego.
******
CY TWOMBLY (1928-2011)
Artysta jest zaliczany do grona najważniejszych malarzy XX w. Jego obrazy zrewolucjonizowały sztukę. W Polsce jego prace były wystawiane tylko raz – w marcu 1968 r. w Zachęcie podczas wystawy „Współczesna sztuka włoska. 100 dzieł od futuryzmu po dzień dzisiejszy, obrazujących udział włoski w awangardach europejskich XX w.”. Dlaczego Amerykanin, Cy Twombly, znalazł się w tym gronie? Od 1957 r. mieszkał w Rzymie. Był mężem artystki Tatiany Franchetti, arystokratki. Cy Twombly to pseudonim artystyczny Edwina Parkera. Był on synem baseballisty. To właśnie jego ojciec miał pseudonim Cy (Cyclone Young). W 2001 r. malarz został nagrodzony Złotym Lwem za całokształt twórczości na festiwalu w Wenecji. Jego prace znajdują się w kolekcjach najznakomitszych muzeów sztuki współczesnej, m.in. w Tate Modern w Londynie i w MoMA w Nowym Jorku. W 2007 r. kambodżańsko-francuska artystka Rindy Sam odwiedzająca wystawę prac Twombly’ego w Avignionie pocałowała jeden z obrazów tryptyku Phaedrus, zostawiając ślad szminki na dziele wartym 3 mln dolarów. Artystka została aresztowana i osądzona za „dobrowolną degradację dzieła sztuki”. W latach 1953-1954 Twombly służył w armii amerykańskiej jako kryptolog. Zajmował się łamaniem zaszyfrowanych informacji. Zafascynowany techniką automatycznego rysowania, eksperymentował rysując w ciemności abstrakcyjne formy i krzywe, które stały się kluczowymi elementami jego obrazów. W późnych latach 60. i wczesnych 70. Twombly tworzył „obrazy tablicowe”: przypominające pismo białe bazgroły na ciemnej powierzchni wyglądającej jak tablica. W 1963 r., po zamachu na prezydenta USA Johna F. Kennedy’ego, Twombly stworzył cykl obrazów „Dziewięć dyskursów o Commodusie”, odnoszących się do życia zamordowanego rzymskiego cesarza Kommodusa, syna Marka Aureliusza. Tłem dla dynamicznych plam koloru jest szare płótno. Po raz pierwszy wystawił je w Nowym Jorku w 1964 r. Wystawa spotkała się z negatywną reakcją krytyków. Obecnie cykl jest postrzegany jako jedno z najważniejszych osiągnięć artysty. Pod koniec swojej kariery Cy Twombly dodawał swoim pracom więcej żywych kolorów, jak np. w obrazach przedstawiających róże i piwonie. W swej twórczości sięgał do sztuki i kaligrafii japońskiej.
Rzeczpospolita: „Inspiracje dla swojej spontanicznej sztuki, przypominającej dziecięce pismo, Cy Twombly czerpał z ekspresyjnego abstrakcjonizmu, surrealizmu, poezji, mitologii i dalekowschodniej kaligrafii.”
dr Marcin Pastwa: „Jego malarstwo to rodzaj poezji, sztuki płynącej z ducha. Obrazy Twombly’ego to symbole, do których odczytania konieczna jest zdolność «widzenia wewnętrznego». Znamienną cechą dzieł artysty jest wplatanie w kompozycje imion bóstw, fragmentów poezji, błędnie rozwiązanych zadań matematycznych. Niestaranny charakter pisma powoduje, że słowa rozmywają się, są nieczytelne, ale dostrzeżenie ich jest kluczem do zrozumienia sensu obrazu. Cy Twombly jest erudytą, odczytanie jego dzieł wymaga znajomości mitologii, poezji i wielu innych tekstów kultury. Obrazy te prowokują przede wszystkim do dialogu wewnętrznego, tym samym stanowią zwycięstwo nad sztuką figuratywną.”
Linki do prac:
🔎 Kolekcja WikiArt:
https://www.wikiart.org/en/cy-twombly
🔎 Prace udostępnione przez londyńskie muzeum sztuki nowoczesnej Tate Modern:
https://www.tate.org.uk/search?aid=2079&type=artwork
🔎 Prace prezentowane przez Fundację Cy’a Twombly’ego:
http://www.cytwombly.org/artworks
🔎 Prace prezentowane przez serwis Vulture – poświęcony kulturze, należący do korporacji Vox Media:
https://www.vulture.com/2016/12/learning-to-love-cy-twombly.html
******
„Wirtualne kolekcje” to hasło tegorocznych eliminacji konkursu. Zapraszamy do odwiedzenia najsłynniejszych muzeów świata w poszukiwaniu obrazów Jeana-Michela Basquiata oraz Cy Twombly’ego. W tym roku Organizator konkursu zaproponował również szerszy temat „Dlaczego tęsknię za muzeum?”. Uczestnicy Projektu mogą stworzyć prace, w których zawarta zostanie artystyczna odpowiedź na pytania: Dlaczego tęsknią za muzeum? Co sprawiło, że chcieliby tam wrócić? (Pamiętać należy jednak, że z obszaru realizacji Projektu wyłączone są muzea martyrologiczne.)
https://www.facebook.com/events/2578668545764105/?active_tab=about